Tatry

Kežmarský štít: Puškášovo Pravé vĺbenie V. UIAA

Zlákalo nás 11 dlouhých (55 metrů měla určitě každá) délek. Čím jsme byli výš, tím obtížnost houstla. Navíc se celá cesta musí dojistit. V cestě sice pár skob bylo, ale Zdenda má talent je tradičně přehlédnout, takže to bylo po vlastním. Fotogalerie:

Vidlový hrebeň III. - V. UIAA

Ať už z Lomnického nebo Kežmarského štítu už jsem tolikrát koukala na královskou tatranskou hřebenovku - Vidlový hrebeň. Zdál se mi úzký, divoký, rozeklaný a dlouhý. Myšlenku, že bych se do něj někdy pustila jsem si vůbec nepřipouštěla. Cestou z Tater Zdeněk v autě říká, mohli bychom...

Ihla v Ostrve + Zadná Ostrva: Matematická aviatika V+ UIAA

Ihľa v Ostrve nás lákala velmi dlouho. Na tento impozantní skalní útvar se dá dostat lehkou trojkou, ale nás mnohem více zajímá čtyřdélková cesta za V+ UIAA. A když zjistíme, že se cesta dá spojit ještě s pětkovým čtyřdélkovým výstupem na Zadnou Ostrvu, není o čem přemýšlet. Osm délek, i...

Kežmarský štít - Birkenmajer IV. UIAA

Birkenmajer na Kežmarský štít. 10 délek, IV. UIAA, pouze štandy, jinak nutno dojistit. O této cestě jsme dlouho snili, ale netroufali si na ni. Sice je to jen čtverka, ale předchází jí taková pověst, že jsme nevěděli, jestli na ni máme. A jestli někdo říká, že v ní bloudí, že to rozhodně je hodně...

Západní stěna Lomnického štítu - Puškáš V. UIAA

Západní stěna Lomnického štítu, Puškášova cesta V.UIAA, 7 délek. Přístup do Téryho kuláru Gipsyho feratou z ramene Lomnického sedla.   Puškáš v západní stěně Lomnického štítu je stará klasická cesta, která je dodnes natolik oblíbená, že se na ni stojí i fronty. A není divu. Už samotný...

Kežmarský štít - Ľavé vlhbenie IV. UIAA

Před námi se tyčí obrovská Jižní stěna Kežmarského štítu. Tolikrát jsme na ni už koukali, dvakrát se na ni chystali, ale vždy nám výstup zhatilo počasí a až teď, na třetí pokus, stojíme pod ní a připadáme si malí, menší, mrňaví, zkrátka mravenečci jsou proti nám obři. Čeká nás celý den lezení,...

Čierný štít a Puškášův pilier V. UIAA

Další díl z lezení tatranských klasik. Tentokrát parádní cestu ve vedoucí z Veĺké Zmrzlé doliny. Cesta má pět délek a nejtěžší místa se nachází v první a druhé délce. Pak obtížnost klesá. Sestup vede většinou pěšky, sem tam jsou mužíky a dá se 2x slanit. Je to krásná vyhlídková cesta v pevné žule....

Stěna pod Skokom - Den švišťa IV. UIAA

Na tatranské poměry nová cesta. Byla přelezená v roce 2010 a je vhodná pro kratší dny. Film:

Východná Žeruchová veža - Cez knihu V. UIAA

Být na "Brnčálce" a nejít si vylézt legendární Cestu cez Knihu na Žeruchovy veže, to snad ani nejde. Třetí délka a její úsek připomínající rozevřenou knihu zná snad každý horolezec, přestože se jedná na tatranské poměry o spíše novou cestu. Linku vylezli poprvé v červenci v roce 1985...

Široká veža, Motyka V. UIAA

Legendární mystičky a všude zmiňovaný traverz nás naláká do další tatranské klasiky. Motyka na Širokou vežu je vyhlášená a nás přitahuje jako magnet. O této cestě jsem četla spoustu článků a popisů, ale pořád jsem si říkala, že ještě na ni neuzrál čas. Respekt? Obava? Nedostatek sebedůvěry? Těžko...

Maľý Ľadový štít – Cestu ku Slnku V.

Za ranního slunce stoupáme do Sedielka a nemůžeme si nevšimnout výrazného pilíře v jižní stěně Malého Ľadového štítu, který úplně volá po nějaké pěkné lezecké cestě. Myšlenku udržíme a už na Téryho chatě koukáme do lezeckých průvodců, co by se tam tak dalo vylézt. A nemýlíme se. Vede tu Cesta...

Žltá stěna – Korosadowicz V.

Žltá stěna je mezi horolezci hodně oblíbená. Určitě za to může i blízká přítomnost Téryho chaty, protože k nástupu je to jen cca 15 – 20 min. Vybrali jsme si Korosadowiczovu cesta, která byla přejištěná, takže na nás čekají pohodlné štandy a sem tam postupové nýty. * 5 délek (jeden štand jsme...

Huncovský štít - Spišská cesta IV+

200 m, 7 délek, štandy vyborhákovany - Fotogalerie: a Film: Huncovský štít zůstává tak trochu ve stínu sousedních velikánů jakými jsou Kežmarský či Lomnický štít, na které vede řada zajímavých lezeckých cest. Nicméně snadný a rychlý přístup i sestup nás naláká do dvousetmetrové...

Volia veža - Stanislawski V.

Před pár lety by mě ani ve snu nenapadlo, že bych mohla někdy tuto cestu vylézt. Přesněji, vůbec se do ní pustit. A hurá. Je to v kapse!!!!! I když musím přiznat, že před začátkem výstupu se mi trochu rozklepala kolena a snažila jsem se pana Meflouna (Zdeňoura) přesvědčit, že Jižní žebro III. by...

Velická stěna - Cez výlom V.

200 m, 7 délek. Krásná cesta v pevné skále.Štandy vyborhákované, sem tam skoba.   Západní stěna Velické stěny, která je součástí mohutného masivu Velických Granátů, láká na pěkné lezení v pevné tatranské žule. Je až s podivem, že horolezci se tady pořádně začali realizovat až...

Malý Ľadový štít (2603 m) - nádherný zimní výstup

Vůbec nechápu, jak se mě může někdo zeptat, jestli mi nejsou Tatry málo. Vždyť Tatry jsou fantastický, úchvatný, je to škola lezení v zimě i v létě.... Ne, na Tatry nedám dopustit.   Foto Film z výstupu:

Javorový štít - Keleho pilier V.

Bouřky jsou na programu každý den, ale přichází s železnou pravidelností kolem půl třetí. I tak si raději vybíráme relativně krákou túru se snadným a rychlým sestupem. Vyrážíme brzy ráno, abychom riziko, že nás chytne v cestě bouřka, zmenšili. Keleho pilier nacházíme snadno a nijak se na nástupu...

Strelecká veža - Ľavý pilier IV.

Strelecká veža je hora dvou tváří. Zatímco při pohledu od Priečného sedla by člověka ani nenapadlo, že by na ni mohla vést nějaká horolezecká cesta a možná si neznalí turisté přicházející z Téryho chaty klepou na čelo, když vidí na placatém vršku lezce ověšené lezeckými cajky a lanem a...

Gerlachovský štít - Tatarkova cesta III.

Samotný výstup začíná Tatarkovou próbou, která je dlouhá asi 40 m a má sklon cca 60 stupňů. Dále se jde Velickým žlebem do Tetmajerova sedla mezi Zadný Gerlach a hřeben vedoucí na vrchol Gerlachovského štítu. Ze sedla je nutné nejprve překonat strmý výšvih a odtud vede na vrchol nádherný!!!!!, ale...

Velický zub - Jubilejní cesta IV.

Cesta byla přejištěna - štandy jsou na dvou borhácích, cestou jsou i postupové borháky. 9 délek. Sestup částečně pěšky, částečně slaněním. My jsme měli kliku, byli jsme v cestě jen dvě dvojice, ale mnohdy se na ni stojí frotny - toho jsme byli svědkem, když jsme šli lézt do Velické...

Zimní výstup na Baranie rohy

Parádní zimní výstup na Baranie rohy od Chaty pri Zelenom plese   Foto Film z výstupu:

Lezení ledů pod Svišťovkou

Natekly ledy nedaleko Chaty pri Zelenom plese, tak jsme se vydali zakousnout cepíny.  Foto:

Lomnický štít - Birkenmajerova hrana III. - IV.

Pěkné lezení v pevné skále a lezení po vlastním.  Foto:  Film z výstupu:

Valentkův hrebeň a Orľa Perč

Jahňačí sedlo, Valentkův hrebeň, Orľa Perč, Hladké sedlo, Tichá dolina Foto Film z akce:

Kozí kopka, Jižní Puškášův pilíř - III.

Krásná a lehká cesta nedalo Chaty pri Zelenom plese. Fotogalerie Film z výstupu:

Volia veža - Štáflovka V.

Přemýšlíme nad nějakou tatranskou klasikou. S lezením v Tatrách zatím moc zkušenosti nemáme, tak se nechceme pouštět do cest náročných na čas. Přece jen je září, dny se krátí, ale chceme si tatranskou žulu osahat. Z mnoha nakonec vybíráme Štáflovku V – krásnou cestu se...

Lomnický štít - Emeryciho nářek

Výprava do Himalájí se blíží a přípravy vrcholí. Každý pohyb ve vyšších nadmořských výškách je dobrý pro aklimatizaci. Dlouho plánovaný výjezd do Vysokých Tater nabírá den před odjezdem obrátky úplně jiným směrem. Pár hodin před odjezdem se dovídáme zprávu, která zcela...

Ošarpance - Komín Komarnického-JV hrebeň III.

Nádherná tatranská trojka. Foto:

Svišťový štít přes Svišťový chrbát

Mezinárodní festival horských filmů v Popradu, kde se promítal i náš film ze zatím poslední expedice na Muztagh Atu, jsme si užili, jak se má. Kromě milých festivalových „povinností“ jsme si užili i samotných Vysokých Tater. Festival provázelo krásné babí léto a tak nám to nedalo, abychom si na...

Karbunkulový hrebeň na Predný Kopiniak

Třetí den se vydáváme do Jastrabieho sedla. Na Jastrabku leze už nějaká dvojice. Zdenda se zálibně dívá na Predný Kopiniak. Špekuluje, kudy by se dalo nahoru lézt. Nakonec se rozhoduje, že to zkusíme a uvidíme.   Fotogalerie: První délka je pohodě....

Kežmarský štít (2556 m), Huncovský štít (2353 m) a Velká Svišťovka (2037 m)- turisticky

Nevalně prospaná noc – ostatně jako vždy před pro nás náročnějším výstupem. I když nakonec se většinou ukáže, že jsme mohli klidně spát jak miminka. Trasa není tak náročná, jak jsme si původně mysleli. Fotogalerie: O půl osmé, hned po vydatné a hlavně...

Jahňačí štít (2229 m)

Ubytovat se o víkendu v září na Chatě při Zelenom plese je takřka nemožné. Po mnoha peripetiích se nám daří si zajistit bydlení alespoň od neděle do středy. Do Tater tak v klídku přijíždíme v sobotu v podvečer a ubytováváme se za 5,50 Euro na osobu...

Baranie rohy a Široká veža - turisticky

Sněžení v posledních dnech pocukrovalo tatranské vršky. Zasněžené vrcholky tak ostře kontrastují s barevnou podtatranskou přírodou. Fronta se přehnala a hlášené slunečné počasí na poslední říjnové dny se zdá být skoro darem z nebes. Ani se nám nechce věřit, že by nám etos konečně...